Sociale netwerken voor musea?

Volgens een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau zitten tieners niet te wachten op de aanwezigheid van culturele instellingen op sociale netwerksites zoals Hyves en Facebook. Volgens de onderzoekers zou dit mogelijk betekenen dat culturele instellingen dit medium ten onrechte zien als een nieuwe kans om deze doelgroep te bereiken.  Daarnaast zouden tieners weinig interesse hebben in bijvoorbeeld virtuele rondleidingen op de websites van deze instellingen. Volgens het onderzoek zou het internet wel de belangrijkste bron zijn voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar, wanneer zij informatie over cultuur zoeken.

De vraag is uiteraard hoe betrouwbaar dit onderzoek is, want de gemiddelde leeftijd voor de jongens was 14, 8 en 14,7 voor de meiden. Gezien het feit dat de gemiddelde leeftijd nog onder de 15 zit (hoogstwaarschijnlijk doordat de jongeren de vragen gezamenlijk in de klas invulden), hoef je geen wetenschapper te zijn om te zien dat groepsdruk hier waarschijnlijk ook een rol speelt.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat, wanneer de digitale vaardigheden van de jongeren goed zijn ontwikkeld, jongeren op internet meer aandacht voor cultuur zouden hebben. Volgens de onderzoekers zijn tieners  zowel online als offline cultureel actiever als hun ouders en hun vriendengroep culturele instellingen of voorstellingen bezoeken. Dat scholieren van alle leeftijden en schoolniveaus  op één hoop gegooid zijn, suggereert dat zulke verstrekkende conclusies weleens te kort door de bocht zouden kunnen zijn.

Om eens te zien wat de respons is op de diverse sociale media heb ik gekeken naar het aantal volgers/fans hierop (om praktische redenen heb ik er voor gekozen om hier niet naar leeftijd te kijken want sommige musea hebben duizenden volgers/fans). Het Zeeuws museum had bijvoorbeeld een relatief hoog aantal leden op Hyves, maar was van de gevonden musea dan ook de enige met een eigen “Hyve”. Het Boijmans van Beuningen en het Haags Gemeentemuseum waren de enige twee grote Nederlandse musea waar ik verder een hyves pagina van kon vinden. Ik heb voor deze laatste twee musea de gegevens even voor jullie op een rij gezet.

Het Boijmans van Beuningen:

  • Hyves: 191
  • Facebook: 4266
  • Youtube: Ruim 150.000 views voor het kanaal
  • Twitter: 4049

Haags Gemeente Museum:

  • Hyves: 17
  • Facebook: 1672
  • Youtube: Ruim 70.000 views voor het kanaal
  • Twitter: 1216

Hierbij moet nog wel worden opgemerkt dat Facebook en Twitter een iets hogere leeftijdsgroep lijken te bedienen. Bovendien zijn het Boijmans en het Gemeentemuseum op zowel Youtube, Facebook en Twitter actief bezig terwijl ze dit op Hyves niet lijken te zijn. Opvallend is dat het Zeeuws museum, dat op Hyves wel zelf actief lijkt te zijn, hier waarschijnlijk daardoor meer volgers heeft dan bovenstaande musea.

Lees ook:De 25 populairste musea op Twitter
Lees ook:Livestream van concert Nederlands Kamerorkest in nieuwe metrohal
Lees ook:Twitter voor musea: voorbeelden uit New York
Lees ook:De 10 populairste musea volgens Facebook
Lees ook:Graffiti kunstenaar ruim $200 miljoen rijker dankzij beursgang Facebook

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>