In the picture: Erik en Suzka Renssen

Erik Renssen bij zijn atelier CREDITS: Renssen

Erik Renssen bij zijn atelier CREDITS: Renssen

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer is er aandacht voor Erik en Suzka Renssen uit Broek en Waterland. Samen hebben ze een galerie in Amsterdam.

Erik en Suzka Renssen CREDITS: Renssen

Erik en Suzka Renssen CREDITS: Renssen

Het echtpaar Erik en Suzka Renssen is een bijzonder echtpaar. Men zegt weleens dat voor een goed huwelijk er sprake moet zijn van twee aanvullende karakters. In het geval van Suzka en Erik is dat zo: Erik is de man van de creaties, de artistieke man achter het vervaardigen van de kunst, terwijl Suzka de ondernemende vrouw is, die de werken van Renssen verkoopt in hun eigen galerie aan de Amsterdamse Spiegelstraat. “Het is aan Suus te danken dat mijn werken zo goed verkopen. Zij heeft me echt in de markt gezet.” Maar Suzka is meer dan de marketing- en pr-specialist voor Renssen. Ze is een muze voor hem, evenals zijn kinderen en de omgeving om hem heen. Net als de grote schilder Pablo Picasso diverse muzen had, zo heeft ook Erik een muze en inspiratiebron gevonden, een bron waar zijn werk op een positieve manier direct door beïnvloed wordt. Picasso zelf is eigenlijk ook een soort muze voor Erik, of in ieder geval een bron van inspiratie.

Erik Renssen vond in Picasso inspiratie CREDITS: Renssen

Erik Renssen vond in Picasso inspiratie CREDITS: Renssen

Picasso vs Modigliani

“Zo’n 20 jaar geleden bezocht ik het museum van Picasso in Antibes. Ik werd daarbij als een mokerslag door zijn werk geraakt. Tien jaar lang heb ik vervolgens zijn werk bestudeerd, zonder daar verder iets mee te doen. Ik heb nooit kopieën van zijn werk gemaakt. Kopieën zijn saai. Ik implanteer liever mijn leven in werken dan iets na te maken. Pas na tien jaar het werk van Picasso bestuderen ben ik in de stijl van Picasso gaan werken, maar met mijn eigen onderwerpen en kleurenpalet. Dat was rond het jaar 1999, 2000.” Voordat Picasso echt het hart stal van Renssen, maakte hij onder meer werken in de stijl van Modigliani. Volgens Suzka sloegen de vrouwenportretten die hij toen maakte enorm aan. “Erik werd echt succesvol met die stijl. Hij vroeg vrouwen in het café of ze voor hem wilde poseren. Dat wilden ze vaak wel.” Voor Renssen was het portretteren van de vrouwen in de stijl van Modigliani een middel om zijn werk te verkopen. “Het was een manier om een boterham te verdienen. Ik vond het leuk om te doen, zij vonden het leuk, dus het was een win-win-situatie. Alleen was ik er na een bepaalde tijd wel klaar mee. Het nadeel van Modigliani is dat hij werkte vanuit een beperkt gezichtsveld. Waar Modigliani keek als door een koker, is het bij Picasso alsof je kijkt door een panorama. Het werk van Picasso stelt je in staat zoveel verschillende varianten te maken. Het past veel beter bij mijn leven, bij mijn stijl als kunstenaar.” De portretten in de stijl van Modigliani zijn dan ook een gepasseerd station. Suzka: “Erik gebruikte de stijl om zich te ontwikkelen. Voor zijn gevoel is hij op dit gebied uitgeleerd. Mensen die interesse hebben in een werk in de stijl van die tijd krijgen dan ook ‘nee’ te horen. Erik werkt nu op een andere manier.”

Binnen in het atelier van de kunstenaar CREDITS: Renssen

Binnen in het atelier van de kunstenaar CREDITS: Renssen

Eigen maken

Suzka weet als geen ander dat die manier van werken een hele eigen manier van werken is. “Je moet als kunstenaar echt je eigen ding doen en je niets aantrekken van wat een ander zegt. Je kunt een kunstenaar niet dwingen iets te doen. Daarmee behoudt je de authenticiteit van de kunstenaar.” Toen Erik zich de stijl van Picasso eigen maakte, kreeg hij wel kritiek te verwerken, want de allesoverheersende opvatting was toch wel dat je de stijl van Picasso niet ‘nadoet’. “Ik verkoop veel werken in het buitenland. Daar denken ze toch net iets anders over kunst. Als je Picasso als inspiratiebron beschouwt, dan doe je het nog niet na. Je moet er je eigen interpretatie aan geven. Bovendien worden kunstenaars door de eeuwen heen door elkaar geïnspireerd. Kijk maar naar de tentoonstelling van Munch en Van Gogh in het Van Gogh Museum. Ook zij vonden inspiratie bij elkaar en bij anderen.” Het werk van Erik kenmerkt zich verder volgens Suzka vooral door het feit dat hij zijn inspiratie in het alledaagse leven kan vinden. “In alles wat hij meemaakt kan hij inspiratie vinden. Hij neemt de beelden die hij ziet mee in zijn werk. Dat doet hij op subtiele wijze, waarbij je soms per werk het kleurenpalet kunt zien veranderen.” Zo werkt Erik op dit moment aan een schilderij waarbij een vrouw een haan bij de keel grijpt. Renssen:  “Ze houdt de haan boven een bord vast, er staat een fles wijn bij, zo krijg je een soort coq au vin. De inspiratie voor dit werk heb ik opgedaan via de kippen van de buren. Als ik de hond uitlaat, loop ik weleens langs de tuin en zie ik de kippen. De taferelen van de kippen maken me aan het lachen. Ik vind het belangrijk dat je kunt lachen om werken, een werk moet soms iets grappigs hebben. Picasso wist ook de humor in een werk te brengen.”

Naast schilderen en beeldhouwen houdt Renssen zich bezig met grafiek CREDITS: Renssen

Naast schilderen en beeldhouwen houdt Renssen zich bezig met grafiek CREDITS: Renssen

Roeping

Als kunstenaar heeft Renssen een bijzondere ontwikkeling doorgemaakt. Voordat hij fulltime kunstenaar werd, werkte hij op een architectenbureau. Schilderen deed hij altijd al wel, maar het bureau bood hem de kans een kunstopleiding te volgen. In het schilderen vond hij uiteindelijk zijn roeping, al heeft hij zich ook in andere technieken verdiept, zoals lithografie en beeldhouwen. “Schilderen is het leukste. Je kunt eindeloos schilderen. Beelden in 2D spreken meer tot de verbeelding in vergelijking met sculpturen. Beelden zijn ook moeilijker te verkopen als je als schilder te boek staat, maar het kan gewoon allebei. Het maken van litho’s vind ik ook fantastisch, het terugvinden van een vergeten ambacht. Je kunt zoveel met grafiek. Als kunstenaar weet ik inmiddels wat mensen mooi vinden en ik wil ook gewoon mijn werken verkopen. Dus ik maak ook wat mensen mooi vinden, maar dan wel in mijn eigen stijl.”

Het vandaag verschenen boek van Renssen CREDITS: Renssen

Het vandaag verschenen boek van Renssen CREDITS: Renssen

Boek

Wie de stijl van Erik Renssen weleens wil ontdekken, kan natuurlijk langs gaan bij de galerie in Amsterdam, “Iedereen is van harte welkom in onze galerie. Het is een galerie waar je je thuis kunt voelen.” maar er is nog een optie: een nieuw boek van Erik Renssen. Vandaag verschijnt een luxe, 324 pagina’s tellende hardcover uitgave met werk van de Amsterdamse kunstenaar. Het boek is een uitnodiging om te kijken hoe Renssen zijn plaats in de rijke, voortdurend veranderende traditie van de Nederlandse kunst inneemt. Het boek RENSSEN 2009-2015 is geschreven door kunsthistoricus Jaap Nijstad die het werk van Renssen in een bredere context plaatst. Dit tweede oeuvreboek focust op nieuwe artistieke uitingsvormen en de richting waarin de kunstenaar zich ontwikkelt. Naast de kenmerkende invloed van Pablo Picasso zijn er verbanden met het werk van Matisse, Léger en Braque. Renssen stelt zijn werk samen uit elementen van deze artistieke invloeden, combineert deze met zijn eigen ervaringen en de alledaagse dingen die hem omringen. Deze monografie is rijk in kleur geïllustreerd met tal van schilderijen en foto’s van de kunstenaar aan het werk in zijn atelier. Ook de samenwerking van Renssen met gepassioneerde vakmensen zoals lijstenmaker Guy Sainthill uit Haarlem, bronsgieter Stijlaart en de laatst overgebleven, professionele steendrukkerij van Nederland van Aad Hekker in de Kerkstraat komt aan bod.

De Small Owl in litho van Renssen bij de speciale edities van zijn boek CREDITS: Renssen

De Small Owl in litho van Renssen bij de speciale edities van zijn boek CREDITS: Renssen

Speciale editie
De eerste 100 boeken worden hand genummerd en vergezeld van een bijbehorende genummerde kleurenlitho, door de kunstenaar gesigneerd als Speciale Editie. De papiermaat van de litho ‘Small Owl’ is 31 x 38 cm en uitgave geschiedt op volgorde van intekening voor 395 euro. De normale versie van het boek kost 69 euro. ISBN 978-90-824146-1-5

Kijk voor meer informatie over Erik en Suzka Renssen op www.renssen-art.com of www.renssenartgallery.com

Lees ook:Inbreker rooft 100 miljoen euro
Lees ook:Signed by the artist: Ai Weiwei by Taschen
Lees ook:Fotograaf Erik Hijweege exposeert met ‘Sublime Nature’
Lees ook:De kleur, het licht en het landschap van Nathalie Duivenvoorden
Lees ook:Kunstwerken Monet en Picasso leveren grof geld op bij veiling Christie’s

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>