Reflex Gallery in Amsterdam presenteert van 6 mei tot en met 11 juli de eerste solo-expositie in Nederland van de Amerikaanse beeldhouwer Joel Morrison. De in Los Angeles gevestigde kunstenaar geniet internationale bekendheid met zijn sculpturen van hoogglans gepolijst staal. Reflex Gallery laat een selectie van recent werk zien, waaronder vier nieuwe sculpturen. Bij de opening van de expositie wordt ook een boek gelanceerd met een overview van Morrison’s werk van 2001 tot 2017; uitgegeven door de galerie met een voorwoord geschreven door vooraanstaand kunsthistoricus Gay Gassmann.
Klassieke bustes versierd met gereedschap, een uitdagende croissant of andere ongerijmde straatobjecten. Een gigantische ballon in een winkelwagentje of een geperforeerde discobal in een berenklem. Met humoristische, aandachttrekkende werken zet Morrison de kijker aan het denken. In eerste instantie schittert de pure glans van de sculpturen. De gladde, vlekkeloze afwerking en de instant humor doen denken aan Jeff Koons, Anish Kapoor, Sherrie Levine en andere pop art iconen.
“Je moet eerst lachen, voordat je er een serieus gesprek over kunt voeren”, aldus Morrison. Hij nodigt ons uit om opnieuw te kijken. De ballon draagt in feite informatie over de atmosferische druk terug naar de aarde. Het winkelwagentje is een symbool van de daklozen in Los Angeles die hun bezittingen langs de weg voortduwen. High en low, straat en wetenschap, toekomst en heden. Al deze ideeën zijn in één werk verwerkt. Morrison dwingt echter niet en laat de kijker zijn eigen conclusie trekken.
Net zoals Morrison concepten verkent van hoge en lage cultuur, kennen zijn eigen productiemethoden hetzelfde dualisme. Morrison kwam op het idee van roestvrij staal door een fascinatie voor de West Coast kunst uit de jaren ’60, een stroming die bekend staat als Light and Space. Hij wilde voor zijn werk de mogelijkheden van reflecterende oppervlakken onderzoeken. In het centrum van Los Angeles zijn de autobumpers en velgen bijna altijd gepoetst en glanzend. Morrison vond via de auto-industrie bij een gieterij de expertise om zijn werken in staal uit te voeren. In zijn atelier werkt hij nu voor het polijsten van metaal met industriële ambachtslieden samen. Door een nieuw en uniek proces is hij in staat om met collages straatobjecten te transformeren tot Hermès juwelen.
In zijn werk reflecteren de mooie, hoogglans oppervlakken voortdurend hun omgeving. Volgens Morrison zijn de sculpturen verre van monochroom. “Het zijn schilderijen die continu veranderen; geschikt voor onze hyperactieve en digitale wereld met weinig tijd.” Dystopisch, complex, verleidelijk en tegenstrijdig.
De werken van Morrison zijn te zien tot en met 11 juli bij Reflex Gallery aan de Weteringschans 79 A in Amsterdam
BRON: Persbericht Reflex Galery
Lees ook:De andere kant van Micky Hoogendijk: The Other Side of Fear is Freedom
Lees ook:Iris Schomaker – ‘Come to the Edge’
Lees ook:Expositie Todd Hido bij Reflex Amsterdam
Lees ook:Barry Reigate solo in Reflex Gallery
Lees ook:Micky Hoogendijk exposeert in Museum Jan van der Togt