Framer Framed bij Art Rotterdam met werk Antonio Guzman

Antonio Jose Guzman – El Órgano Oriental (installatiefoto Havana Biennale 2015)

Framer Framed uit Amsterdam zal tijdens de aanstaande beurs Art Rotterdam een werk van Antonio Guzman presenteren. Het betreft het werk El Órgano Oriental (ELOO), een muzikale installatie van Guzman.  ELOO bestaat uit een muzikale melodie gemaakt van het eigen genetische dna van de kunstenaar. De kunstenaar heeft onder meer Afrikaanse en Spaans-joodse genen. De muzikale compositie wordt gespeeld door een zogeheten ‘barrel organ’, een instrument dat een combinatie vormt van verschillende tradities, culturen en etnische achtergrond uit de hele wereld, variërend van Cuba tot Nederland. Het werk van Guzman werd in 2015 voor het eerst gepresenteerd tijdens de Havana Biënnale en wordt nu omgebouwd naar een Nederlandse context.

Framer Framed zal tijdens Art Rotterdam deel uit maken van het Intersections-programma. Hier wordt jong talent binnen de moderne kunst getoond. Het programma dat Framer Framed inzet heet ‘Water No Get Enemy’. Dit programma is tweeledig. Enerzijds bestaat het uit een installatie, zoals die van Antonio Guzman, anderzijds is er een live en interactief programma. Dit interactieve en live programma bestaat uit onder meer dagelijkse kunstuitingen, met Amal Alhaag als curator. Alternatieve kunstvormen en kunstenaars brengen hun twijfels over de heersende globale opvattingen over aan het publiek. Daarbij wordt gekeken naar afkomst, geslacht, grenzen en politiek.  Tijdens de gehele beurs wordt geëxperimenteerd met een alternatieve constructie van geschiedenis, biografische elementen, toekomstbeelden, identiteiten en herinneringen, sterk gelinkt aan het concept ‘elsewhere’ van Donna Haraway.

Kunstenaar en curator Barby Asante presenteert in samenwerking met het collectief sorryyoufeeluncomfortable en Teresa Cisneros het project Baldwin’s Nigger RELOADED II. Dit project begint met de film van Horace Ove uit 1969, Baldwin’s Nigger. Deze film bestaat onder meer uit een speech en een gesprek met James Baldwin en Dick Gregory bij het West Indian Student Centre in Londen, 1968. In zijn speech geeft Baldwin antwoord op de provocerende vraag waar zwarte mensen over 50 jaar tijd staan in de maatschappij. Baldwin’s Nigger RELOADED II grijpt terug op die vraag en de relevantie van deze vraag vandaag de dag, bijna 50 jaar na de originele speech.

Kijk voor meer informatie over Framer Framed bij Art Rotterdam  hier.

Lees ook:Framer Framed presenteert Crisis of History #2
Lees ook:Digitale kunst aan de muur
Lees ook:Museum marathon in Maastricht
Lees ook:Route du Nord in het Zomerhofkwartier
Lees ook:Twaalf presentatie-instellingen beeldende kunst ontvangen bijdrage Mondriaan Fonds

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>