Galerie Post + García toont gouaches Eugène Brands

Eugene Brands Compositie in primaire kleur 1981 Gouache 40 x 53 cm CREDITS: Galerie Post + García

Eugene Brands Compositie in primaire kleur 1981 Gouache 40 x 53 cm CREDITS: Galerie Post + García

Eugène Brands (Amsterdam 1913 – 2002) is een van de grondleggers, maar ook de bekendste dissident van de na-oorlogse kunstbeweging CoBrA. Een deel van zijn werk wordt nu getoond in Galerie Post + García in Maastricht. Door Karel Appel, Constant en Corneille wordt Brandts  in 1948 uitgenodigd om deel te nemen aan de Experimentele Groep, die al snel internationaliseert en met schilders uit Copenhagen en Brussel CoBrA wordt. De kunstenaars zijn jong, getalenteerd, hebben de Tweede Wereldoorlog doorstaan en kunnen zich niet vinden in de heersende bourgeois-schilderkunst. Hoewel zijn werk formeel aansluit bij het nieuwe schilderen dat CoBrA voorstaat is zijn benadering van de schilderkunst anders. Typerend is zijn bijdrage aan het eerste nummer van Reflex, het tijdschrift van de Experimentele Groep.

Waar anderen, zelfbewust en extravert, termen gebruiken als: bevrijding van het bewustzijn, sociale revolutie, Manifest en gemeenschappelijke strijd, schrijft Eugène Brands “(dat er) toch een dakvenster open te stoten is op nieuwe nog ongekende en totaal onvermoede sterrenbeelden”. Het laat zien waar dan al zijn persoonlijke inspiraties liggen: zijn fascinatie voor de mysteries die in het heelal verborgen liggen, aanvankelijk zich uitend door als kleine jongen letterlijk uit het dakraam te kijken; later door contact te zoeken met de kosmos, luisterend naar elpees met Afrikaans tromgeroffel of het rituele gezang van pygmeeënvrouwen. Voor het luide groepsprotest van CoBrA is Eugène Brands teveel individualist, te bescheiden en te aardig. Na een tumultueuze dichtersavond in het Stedelijk Museum besluit hij, samen met vijf kompanen te breken met CoBrA. Aanleiding is het opstootje, de echte reden echter is, zoals Brands het formuleerde, dat Appel, Constant en Corneille het drie-koppige hoofd van de slang vormden en de rest de staart, een rolverdeling waarin zij zich begrijpelijk niet wilden voegen.

Hoewel zijn journey met CoBrA maar enkele jaren duurde, bereidde het hem voor om in de eenzaamheid van zijn ateliers in Frankrijk en Nederland verder te werken aan een van de meest eigenzinnige, maar vooral ook mooiste oeuvres van de Nederlandse schilderkunst. Zijn zachte, wolkig geschilderde vormen en kleuren, die hij associatief samenvoegt tot abstracte compositions magiques zijn poëtische getuigenissen van verstilde schoonheid uit een onbekend ver heelal. Dat is de poëtische wereld van Eugène Brands. Hij is, zo zegt hij, geen zender maar een antenne, of meer een wichelroedeloper, die het penseel niet krampachtig vasthoudt, maar los op zijn hand legt en over het land loopt in afwachting of hij bij de bron komt. “Op die manier kom je ergens. Dat is mijn bedoeling van het schilderen”. Galerie Post + García is oprecht verheugd dat zij uit de volledige collectie van de familie een persoonlijke selectie mochten maken en zijn hen daar zeer erkentelijk voor. Op zondag 13 maart om 15 uur zal Eugénie Brands, dochter van de kunstenaar, namens de Stichting Eugène Brands, een inleiding bij deze bijzondere tentoonstelling geven.

De tentoonstelling omvat gouaches uit de periode 1966 – 1998. ‘Eugène Brands | Compositions magiques’ is van 13 februari t/m 20 maart te zien in Galerie Post + García.

BRON: Persbericht Galerie Post + García

Lees ook:Klee en Cobra
Lees ook:Maskers in het Cobra Museum
Lees ook:Het verhaal van galerie Collection d’art
Lees ook:Geboortedag Karel Appel (1921-2006)
Lees ook:Laatste editie van Cobra Buiten vormt hoogtepunt voor Kasteel Keukenhof

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>