Curator’s Choice: De Mesdag Collectie

Elke woensdag staat er met de Curator’s Choice een ander museum in de spotlight. Één van de conservatoren van het betreffende museum zal vertellen over het museum, zichzelf en een bijzonder werk uit de collectie van het museum. De Curator’s Choice van deze week is van conservator Maite van Dijk van De Mesdag Collectie te Den Haag./ Every Wednesday a different museum takes the spotlight with the Curator’s Choice. This week’s Curator’s Choice is from Maite van Dijk from The Mesdag Collection in The Hague. The English version of the text can be found directly below the Dutch version.

Façade van De Mesdag Collectie te Den Haag. Foto: Luuk Kramer

De Mesdag Collectie (voorheen Museum Mesdag) in Den Haag bewaart de unieke kunstcollectie van Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje. In de tweede helft van de negentiende eeuw bracht dit Haagse kunstenaarsechtpaar een belangwekkende collectie schilderijen, tekeningen en kunstnijverheid bijeen. Mesdag, een gevierd schilder van de Haagse School, verzamelde met het oog van een kunstenaar. Hij had een grote voorliefde voor studies en schetsmatige schilderijen, waarin de hand van de maker duidelijk te zien was. Ook had hij een goed oog voor kwaliteit en vakmanschap, dat bijvoorbeeld uit zijn verzameling Japanse sierkunst en keramiek van Theodoor Colenbrander spreekt. De Mesdag Collectie is met name beroemd om de verzameling Franse meesterwerken van de School van Barbizon, een van de grootste en belangrijkste ter wereld, en zijn indrukwekkende collectie schilderijen, aquarellen en tekeningen van de Haagse School.

Maite van Dijk is Conservator Schilderijen bij het Van Gogh Museum, met als specialisatie Van Goghs tijdgenoten. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de collectie negentiende-eeuwse schilderijen van De Mesdag Collectie in Den Haag. Na een verbouwing van twee jaar heropende dit museum in mei 2011 met een nieuwe presentatie van de vaste collectie die onder Maite’s leiding tot stand kwam.

Charles-François Daubigny, Ondergaande zon bij Villerville, 1874, Olieverf op doek, 83,6 x 146,9 cm, De Mesdag Collectie.

Maite van Dijk’s favoriete kunstwerk uit de Mesdag Collectie is Ondergaande zon bij Villerville van de hand van Charles- François Daubigny. De Franse kunstenaar Charles-François Daubigny maakte verscheidene schilderijen van de kust bij Villerville, een dorpje in Normandië. Dit spectaculaire schilderij maakte hij in 1874. Met snelle en losse streken bracht Daubigny de verf aan op een groot, grof doek. Hij maakte nog ten minste drie andere versies van dit kustgezicht. Alle vier de schilderijen tonen een fel oranje ondergaande zon bij eb, terwijl op de voorgrond vissers en vrouwen met manden vol mosselen over het strand trekken. Daubigny maakte deze schilderijen tussen 1870 en 1874, de versie die Mesdag kocht was de laatste uit de serie. Door de schetsmatige en spontane techniek is het schilderij vaak als een studie getypeerd. Dit is echter onwaarschijnlijk gezien het formaat van het doek en het feit dat het schilderij als laatste in de serie tot stand kwam. Het is eerder een prachtig voorbeeld van Daubigny’s latere, experimentele werk, waarin hij zich een voorloper van de impressionisten toonde.

Daubigny legde met zijn serie de veranderende impressies van de zonsondergang vast, een werkwijze waar de nieuwe generatie Franse schilders wereldberoemd mee werd. Deze impressionisten maakten furore op een baanbrekende tentoonstelling in hetzelfde jaar dat Daubigny dit werk schilderde. Claude Monet toonde op deze expositie in 1874 zijn Impression: Soleil levant, dat niet alleen de naam van het Impressionisme vestigde, maar ook een prachtige dialoog vormt met dit schilderij van zijn oudere collega en inspirator Daubigny.

De Mesdag Collectie wordt door het Van Gogh Museum beheerd: www.demesdagcollectie.nl

 

Exterior of The Mesdag Collection in The Hague. Photo: Luuk Kramer

The Mesdag Collection (formerly Museum Mesdag) in The Hague preserves the unique art collection of Hendrik Willem Mesdag and his wife Sientje. In the second half of the nineteenth century, this artist couple from The Hague brought together an interesting collection of drawings, paintings and applied arts. Mesdag, a celebrated painter of the Hague School, collected with the eye of an artist. He had a passion for sketches and sketchy paintings, in which the hand of the maker was clearly visible. He also had a good eye for quality and craftsmanship, which for example can be seen in his collection of Japanese decorative art and ceramics by Theodoor Colenbrander. The Mesdag collection is particularly famous for its collection of French masterpieces from the Barbizon School, one of the largest and most important on earth, and because of the impressive collection of paintings, watercolors and drawings of artists who belong to the Hague School.

Maite van Dijk is Curator Paintings at the Van Gogh Museum, specializing in Van Gogh’s contemporaries. She is also responsible for the collection of nineteenth-century paintings from the Collection Mesdag in The Hague. After a renovation of two years the museum reopened in May 2011 with a new presentation of the permanent collection which was realized under Maite’s direction.

Charles-François Daubigny, Sunset at Villerville, 1874, Oil on canvas, 83,6 x 146,9 cm, The Mesdag Collection, The Hague.

Maite van Dijk’s favorite work of art from the Mesdag Collection is Sunset at Villerville by Charles-François Daubigny. The French artist Charles-François Daubigny made ​​several paintings of the coast at Villerville, a village in Normandy. He made this spectacular painting in 1874. Daubigny put the paint with fast and loose strokes on a large, coarse cloth. He made at least three other versions of this landscape at the coast. All four paintings show a bright orange sunset at low tide, while fishermen and women are pulling baskets full of mussels on the beach in the foreground. Daubigny made these paintings between 1870 and 1874, the version Mesdag bought was the last of the series. Because of the sketchy and spontaneous painting technique it is often characterized as a study. This is unlikely however, given the size of the canvas and the fact that it is the last painting of the series. It rather is a wonderful example of Daubigny’s later, experimental work, in which he showed to be a forerunner of the Impressionists.

Daubigny captured the changing impressions of the sunset in ​​his series, a process for which the new generation of French painters became world famous. These impressionists were the rage at a groundbreaking exhibition in the same year that Daubigny painted this work. Claude Monet showed his Impression: Soleil levant at this exhibition in 1874, which not only established the name of Impressionism, but it also forms a wonderful dialogue with this painting by his older colleague and inspiration Daubigny.

The Mesdag Collection is managed by the Van Gogh Museum: www.demesdagcollectie.nl

Lees ook:Curator’s Choice: Teylers Museum
Lees ook:Curator’s Choice: Van Gogh Museum
Lees ook:Museum Gouda toont Van Daubigny tot Weissenbruch
Lees ook:Mesdagjaar start met uitgave boek
Lees ook:De Mesdag Collectie (voorheen Museum Mesdag) gaat weer open

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>