Elke woensdag staat er met de Curator’s Choice een ander museum in de spotlight. Één van de conservatoren van het betreffende museum zal vertellen over het museum, zichzelf en een bijzonder werk uit de collectie van het museum. De Curator’s Choice van deze week is van conservator Corine Molenaar van Museum Jan Heestershuis te Schijndel./ Every Wednesday a different museum takes the spotlight with the Curator’s Choice. This week’s Curator’s Choice is from Corine Molenaar from Museum Jan Heestershuis in Schijndel. The English version of the text can be found directly below the Dutch version.
In het Museum Jan Heestershuis ga je terug in de tijd. De wereld van kunstenaar Jan Heesters komt in zijn historische woning weer tot leven. Heesters’ kunstwerken worden tentoongesteld te midden van antieke meubels en voorwerpen. In het moderne paviljoen van het museum worden tentoonstellingen gewijd aan realistisch werkende kunstenaars uit heden en verleden. Ook in de beeldentuin achter het museum worden wisselexposities georganiseerd.
De kunstenaar Jan Heesters (1893-1982) woonde en werkte in Schijndel. Het Brabantse landschap was vaak onderwerp van zijn tekeningen, etsen en schilderijen. Maar ook de mens, poserend of aan het werk, tekende en schilderde hij. De sfeer die Heesters in zijn werk legde, spreekt veel mensen aan. Omdat de vader van Jan Heesters wagenmaker was, werd het tekentalent van Heesters vanaf het begin in een technisch kader geplaatst. Hij kreeg vanaf 1906 onderwijs aan de Koninklijke School voor Nuttige en Beeldende Kunsten in Den Bosch. Tot 1917 bleef de nadruk in zijn opleiding liggen op de technische tekenvaardigheden. Daarna kreeg Heesters aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam schilderslessen met het doel kunstschilder te worden. De lessen aan de academie stonden in een oude traditie. Schilderen was een te leren vakmanschap. De nieuwe ontwikkelingen in de schilderkunst speelden op de academie nog bijna geen rol. De te leren technieken waren veel belangrijker dan de expressie van de kunstenaar.
Ook in Parijs, waar Heesters in 1922-1923 les kreeg, bestond de traditionele naast de vernieuwende schilderkunst. Maar het was onmogelijk om in deze stad voorbij te gaan aan de moderne stromingen in de kunst. Parijs was het centrum van de moderne kunst. Ook Heesters was onder de indruk van de expressie en abstractie in de werken van deze kunstenaars. Heesters gebruikte moderne elementen in zijn werk, maar hij liet zijn academische lessen niet los.
Twee jaar later, inmiddels weer terug in Brabant, schildert Jan Heesters het schilderij ‘De koolsnijdsters’. Het is avond. Twee vrouwen lopen, een beetje glibberend, met een mand vol kool door de sneeuw. Ze hebben hard gewerkt. Hoewel het winter is, heeft de ene vrouw de mouwen opgestroopt. Ze zijn moe. De hoofden zijn gebogen, berustend in het feit dat ze nu eenmaal hard moeten werken voor hun bestaan. Hoewel het harde bestaan wordt weergegeven, is het schilderij niet hard of ruw, maar harmonieus; er straalt rust uit. De eenvoudige compositie, het ingetogen kleurgebruik en ook de prachtige lucht op de achtergrond, dragen hieraan bij.
Heesters was onder de indruk van het werk van Vincent van Gogh. In een aantal van zijn vroege werken zien wij overeenkomsten in onderwerp, kleur- en verfgebruik met de kunst van Van Gogh. ‘De koolsnijdsters’ doet wat betreft thematiek aan het vroege werk van Van Gogh denken. Toch is Heesters’ werk anders. Van Gogh is veel feller en expressiever. Het werk van Heesters meer ingetogen en harmonieus.
Jan Heesters zocht in zijn schilderijen naar verstilling. Hij schilderde de alledaagse werkelijkheid in een realistische stijl, maar maakte die realiteit in zijn schilderijen mooier dan hij was. De werkelijkheid gaf hij op een subjectieve manier weer; we zien iets terug van de persoonlijkheid van de kunstenaar. Zijn kunstwerken zijn daarom vaak ingetogen en stralen een verlangen naar een harmonie en rust uit.
Niet alleen in het woonhuis, maar ook in het werk van Heesters, kan je daarom even wegdromen, even terug in de tijd. Welkom in het Museum Jan Heestershuis!
Corine Molenaar. Conservator Museum Jan Heesterhuis
In Museum Jan Heesterhuis you go back in time. The world of artist Jan Heesters comes to live in his historic house. Heesters’ works of art are displayed amongst antique objects and furniture. In the modern pavilion of the museum exhibitions are devoted to artists from the past and present who all work in a realistic style. The sculpture garden behind the museum is used for changing exhibitions as well.
The artist Jan Heesters (1893-1982) lived and worked in Schijndel. The landscape in the province of Brabant often served as a subject for his drawings, etchings and paintings. But he also drew or painted the human figure while the model was posing or working. A certain atmosphere in Heesters’ work, appeals to many people. Because Jan Heesters’ father was a wheelwright, his talent for drawing was placed in a technical context from the start. Since 1906 he was educated at the Royal School of Useful and Fine Arts in Den Bosch. Until 1917, the emphasis in his education was mainly about the training of his technical drawing skills. After this, Heesters attended paintingclasses when he went to the National Academy of Fine Arts in Amsterdam to become a professional painter.
The classes at the Academy followed an old tradition. Painting was perceived like craftsmanship; a skill you could learn. New developments in painting played no role of importance at the academy. The techniques you learned were considered as being more important than the expression of the artist.
In Paris, where Heesters was educated in the period of 1922-1923, the conventional way of painting existed alongside an innovative way of painting. But in this city it turned out to be impossible to ignore the modern trends in art. Paris was the center of modern art and Heesters was equally impressed by the expression and abstraction in the works of art by these artists. Heesters started using modern elements in his work, but he never let go of his academic background.
Two years later, back in the province of Brabant, Jan Heesters makes the painting The cabbage cutters. It is in the early evening. Two women are walking; it is a little bit slippery, with a basket full of cabbage through the snow. They’ve worked hard. And although it is winter, one woman has her sleeves rolled up. They are tired. Their heads are bowed, resigned to the fact that they simply have to work hard for their existence. Although a difficult existence is displayed here, the painting does not come across in a hard or rough way, but harmonious, it radiates calmness. The simple composition, the use of subdued colors and the beautiful sky in the background, all contribute to this calmness.
Heesters was impressed by the work of Vincent van Gogh. In some of his early works you can discover similarities to paintings by Van Gogh in his choice of subjects, color and use of paint. “The cabbage cutters” reminds one of the early work by Van Gogh theme wise. Yet Heesters’ work is different. Van Gogh’s work was much brighter and more expressive. The work of Heesters is more subdued and harmonious.
Jan Heesters was looking for tranquility in his paintings. He painted the reality of everyday subjects in a realistic style, but he actually made it better than it was in reality. He painted reality in a subjective way, and we can recognize something of the artist’s personality in this rendition. That’s why his works of art are often subdued and they convey a desire for harmony and tranquility.
This is the reason why you can go back in time and daydream for a moment in Jan Heesters his home but also in his works of art. Welcome to the Museum Jan Heesterhuis!
Corine Molenaar. Curator of Museum Jan Heesterhuis.
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Het Valkhof
Lees ook:Curator’s Choice: Van Gogh Museum
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Jan Cunen
Lees ook:Curator’s Choice: De Mesdag Collectie
Lees ook:Aankondiging: Curator’s Choice