Elke woensdag staat er met de Curator’s Choice een ander museum in de spotlight. Één van de conservatoren van het betreffende museum schrijft over het museum, zichzelf en een bijzonder werk uit de collectie van het museum. De Curator’s Choice van deze week is van conservator Els Drummen van het Cobra Museum te Amstelveen./ Every Wednesday a different museum takes the spotlight with the Curator’s Choice. This week’s Curator’s Choice is written by Els Drummen from the Cobra Museum in Amstelveen. The English version of the text can be found directly below the Dutch version.
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen is een relatief jong museum; het werd in 1995 geopend. Het bijzondere gebouw, waarbij veel aandacht is besteed aan inkomend daglicht, is gebouwd door de bekende Nederlandse architect Wim Quist. Het museum ging van start met een bruikleenverzameling. In de afgelopen vijftien jaar van het bestaan is een indrukwekkende verzameling Cobra kunst bijeengebracht via aankopen en schenkingen. De belangrijkste en meeste verwervingen voor de collectie konden worden gerealiseerd met de steun van de BankGiro Loterij, de Mondriaan Stichting, het VSBFonds en de Vereniging Rembrandt. In de Cobra verzameling zijn verschillende media vertegenwoordigd, van schilderijen en tekeningen tot sculpturen, keramiek, textiel en origineel documentair materiaal. De verzamelperiode beslaat de jaren dertig tot en met de jaren zestig van de vorige eeuw, waarbij de specifieke Cobra jaren (1948-1951) centraal staan. Alle nationale en internationale Cobra kunstenaars zijn met werken vertegenwoordigd.
Het woord Cobra staat voor de afkorting van de Franse namen van de steden waar de oprichters van de kunstbeweging vandaan komen: Copenhague, Bruxelles en Amsterdam. Uit deze drie steden waren de kunstenaars afkomstig die op 8 november 1948, tijdens een groot internationaal kunstenaarscongres in Parijs, de Cobra groep oprichtten. Een opgerolde slang werd het symbool van de beweging. De Nederlandse oprichters van Cobra zijn Karel Appel, Corneille en Constant.
Els Drummen is conservator van het Cobra Museum voor Moderne Kunst en zij bereidt op dit moment samen met artistiek directeur Katja Weitering en gastconservator Werner van den Belt een tentoonstelling voor over onder meer beelden van Karel Appel, die in Toscane tot stand kwamen, en werken van de Italiaanse schilder en beeldhouwer Roberto Barni. De tentoonstelling Studio Toscane, Karel Appel, Roberto Barni opent op 1 oktober 2011.
Karel Appel (1921-2006) vestigde zich in 1989 op een landgoed in de Toscaanse heuvels. Geïnspireerd door de natuur en zijn directe omgeving (zijn buurman, Giulio Baruffaldi, was wijnbouwer) maakte hij een serie spectaculaire sculpturen met objecten afkomstig uit de wijnbouw en een serie met overtollige huisraad. Sculpturen maken een essentieel onderdeel uit van het artistieke oeuvre van Karel Appel. Met de beelden van gevonden materialen reflecteert Appel op zijn nieuwe omgeving. Hij wordt geïnspireerd door de rust en de prachtige natuur van de streek en de alom aanwezige traditie. Appel reageert spontaan en direct op zijn nieuwe omgeving. De beelden uit de privé collectie Baruffaldi en de andere beelden die van Karel Appel in de tentoonstelling te zien zijn, werden gemaakt in de periode 1989-1999. Van Roberto Barni wordt bestaand en nieuw werk geëxposeerd: tekeningen, schilderijen, sculpturen.
Media partner de Avro zendt rond deze tentoonstelling een documentaire uit in het programma KunstUur op 19 november a.s. Conservator Els Drummen zal in Toscane de conditierapporten van de beelden opmaken voordat deze met transport gaan. De Avro zal het transport van de kunstwerken van Toscane naar Amstelveen en de rest van de voorbereidingen van de tentoonstelling vastleggen.
Eén van de beelden die Appel in Toscane maakte bevindt zich in de collectie van het Cobra Museum. Het betreft het beeld ‘Fountain’ uit 1992, een schenking uit 2001 van de kunstenaar aan het Cobra Museum. Het beeld heeft Appel gebruikt als ontwerp voor de bronzen uitvoering van de fontein op het Sandbergplein vóór het Cobra Museum. De bronzen fontein werd daar op precieze aanwijzingen van Appel geplaatst in 2001.
De specifieke ateliersituatie van kunstenaars in Toscane wordt in de tentoonstelling nader belicht aan de hand van werken uit het oeuvre van Appel, de gerenommeerde Italiaanse schilder en beeldhouwer Roberto Barni (1939), en andere belangrijke kunstenaars. Roberto Barni woont en werkt op korte afstand van het voormalige landgoed van Appel. In zijn eigentijdse werk – dat onlosmakelijk met de Toscaanse traditie verbonden is – staat de relatie tussen mens en natuur centraal. Ook Barni verwerkt in zijn sculpturen gevonden voorwerpen uit de regio.
Toscaanse sferen dus in het Cobra Museum in Amstelveen! De tentoonstelling Studio Toscane is te zien van 1 oktober 2011 t/m 15 januari 2012. Na deze presentatie in het Cobra Museum zullen de bronzen beelden tentoongesteld worden in de klassieke buitentuin van het kasteel van landgoed De Keukenhof in Lisse.
The Cobra Museum of Modern Art in Amstelveen is a relatively young museum; it opened in 1995. The special building, where much attention is given to incoming daylight, was built by the famous Dutch architect Wim Quist. The museum started off with a collection which consisted of loans. In the past fifteen years of its existence, an impressive collection of art was gathered by the Cobra Museum through purchases and donations. With the support of the BankGiro Loterij, the Mondriaan Foundation, the VSBFonds and the Rembrandt Foundation it was possible to acquire important works of art. Different media are represented in the Cobra collection, from paintings and drawings to sculptures, ceramics, textiles and original documentary material. The collection period spans from the thirties to the sixties of the last century, in which there is a focus on the specific Cobra years (1948-1951). All national and international Cobra artists are represented with works of art.
The word CoBrA is the abbreviation of the French names of the cities where the founders of the art movement came from: Copenhagen, Brussels and Amsterdam. The artists who founded the Cobra group on the 8th November 1948, during a major international conference in Paris, came from these three cities. A coiled serpent became the symbol of the movement. The Dutch founders of Cobra were Karel Appel, Corneille and Constant.
Els Drummen is curator of the Cobra Museum of Modern Art and she is currently preparing an exhibition, with artistic director Katja Weitering and guest curator Werner van den Belt, including sculptures by Karel Appel which were made in Tuscany, and works from the Italian painter and sculptor Roberto Barni. The exhibition “Studio Tuscany, Karel Appel, Roberto Barni” opens on the 1st of October, 2011.
Karel Appel (1921-2006) settled in an estate in the Tuscan hills in 1989. Inspired by nature and his surroundings (his neighbor, Giulio Baruffaldi was a winemaker) he made a series of spectacular sculptures with objects from the viniculture and a series of excess household goods. Sculptures are an essential part of the artistic oeuvre of Karel Appel. With the sculptures made of found materials, Appel reflects on his new environment. He was inspired by the tranquility and beauty of the region and the omnipresent tradition. Appel responds spontaneously and directly to his new surroundings. The sculptures from the private collection Baruffaldi and other sculptures by Karel Appel, which can be seen in the exhibition, were made in 1989-1999. Existing and new works by Roberto Barni ( drawings, paintings and sculptures) are also on display.
Media partner, the Avro, broadcasts a documentary about this exhibition in the television program KunstUur on the 19th of November 2011. Curator Els Drummen will be working on condition reports of the works on location in Tuscany, before they will be transported to the Netherlands. The Avro will be recording the transport of the artworks from Tuscany to Amstelveen and other preparations for the exhibition.
One of the sculptures that Appel made in Tuscany, belongs to the collection of the Cobra Museum. It is the sculpture “Fountain” from 1992, which was donated to the Cobra Museum in 2001 by the artist himself. Appel used this sculpture as a design for the bronze version of the fountain on the Sandberg square in front of the entrance of the Cobra Museum. The bronze fountain was placed there with precise instructions from Appel himself in 2001.
The specific situation of the artists’ studios in Tuscany is highlighted in the exhibition, using works from the oeuvre made by Appel and the renowned Italian painter and sculptor Roberto Barni (1939), and other important artists. Roberto Barni lives and works a short distance away from the former Appel estate. In his contemporary work – which is inextricably linked to the Tuscan tradition – the relation between man and nature is the main focus. Barni also incorporates found objects from the region into his sculptures.
You can almost sense the Tuscan atmosphere in the Cobra Museum in Amstelveen! The exhibition “Studio Tuscany” is on display from the 1st of October 2011 until the 15th of January 2012. The bronze sculptures will be presented in the classical outdoor garden of The Keukenhof in Lisse after the exhibition in the Cobra Museum.
Lees ook:Werken Karel Appel reizen overzees naar The Philips Collection
Lees ook:Het verhaal van galerie Collection d’art
Lees ook:Geboortedag Karel Appel (1921-2006)
Lees ook:Karel Appel Foundation schenkt laat werk Appel aan Stedelijk
Lees ook:Cobra Kunstprijs 2011 gewonnen door Nathaniel Mellors